Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
Intervensi Bimbingan dan Kaunseling dalam Menangani Kelemahan Pencapaian Akademik Pelajar Bumiputera di Institusi Pengajian Tinggi
Date
2010-01-20
Authors
Sapora Sipon
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Senario kemerosotan pencapaian akademik pelajar Bumiputera di institusi pengajian
tinggi awam (IPTA) semahn merungsingkan pelbagai pihak Banyak faktor relah
dikaitkan dengan senario ini. Antara lainnya ialah sikap pelajar sendiri, sikap
pensyarah, klemahan penparaan bahara Inggeris, pengaruh rakan-rakan,
pemakancn, budaya, genetik serta psikologi. Perkhidmatan Bimbingan dun
Kaunseling (B& K) mentpakan salah satu daripada perkhidmatan yang ditawarkan di
setiap institusi pengajian tinggi awam. Keberksanan bimbingan dan kau&eling
dalam menangani pelbagai masalah memang diakui Manja Mohd Ludin (1990)
menyatakan beberapa peranan yang dimainkan oleh perkhidmatan B &K ialah ia
dapat membantu para pelajar mengenal diri sendiri dun setentsnya dapat membuat
pertimbangan dun penentuan sendiri terhadap maralah peribadi, pelajaran,
penyesuaian alum sekeliIing dun pemiIihan krja yang tepat kepada minat, kbolehan
dun kemampuan sendiri. Kertas krja ini akan melihat peranan yang dimainkan oleh
bimbingan dan kaunseling dalam menangani masalah kelemahan pencapaian
akademik pelajar Bumiputera. Intervensi bimbingan dun kaunseling seperti
kaunseling individu, kaunseling kelompok dan bimbingan kelompok dalam membantu
peIajar memperolehi prestasi akademik mereka akan dibincangkan dengan terperinci.
Description
Keywords
Counseling in higher education--Malaysia